PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

NADZÓR PEDAGOGICZNY

25.04.2014Realizacja podstawy programowej
Procedura dopuszczenia programu nauczania w szkole niepublicznej

Czy szkoły niepubliczne mają obowiązek stosować zasady rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników? Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, czy placówka posiada uprawnienia szkoły publicznej.

Spór wokół tego, czy zasady dopuszczania programów nauczania do użytku szkoły określone w rozporządzeniu w sprawie dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz podręczników obowiązują w szkołach niepublicznych, nie zmienia faktu, że program nauczania w szkole niepublicznej z uprawnieniami szkoły publicznej pełni kluczową rolę za sprawą warunku art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty (tj. obowiązek realizacji programów nauczania uwzględniających podstawy programowe kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – również podstawę programową kształcenia w zawodach). Szkoły bez uprawnień nie mają tego zobowiązania.

Wymaganie, które powinien spełnić program

Programy stosowane w szkołach niepublicznych powinny zatem spełniać wymagania określone w ww. rozporządzeniu:

  • § 4 ust.1 – programy nauczania ogólnego,
  • § 5 ust.1 – programy nauczania zawodu.

Programy spełniające warunki określone w ww. przepisach mogą być dopuszczone do użytku danej szkoły niepublicznej.

Procedura dopuszczenia programów nauczania w szkole niepublicznej powinna zapewnić:

  • sprawdzenie, czy program spełnia warunki ww. paragrafów,
  • udokumentowanie działań na rzecz sprawdzenia poprawności programu,
  • dowód zatwierdzenia programu do użytku danej szkoły.

Uwzględniając warunki kontroli zewnętrznej (narzędzia), najlepiej jest przyjąć zasady dopuszczania programów określone dla szkół publicznych opisane poniżej.

Zasady dopuszczania programów nauczania wg rozporządzenia

  1. Program proponuje nauczyciel (nauczyciele) – może opracować go sam, z innymi nauczycielami lub wybrać program z oferty wydawniczej, w tym dokonać jego modyfikacji (przepisy nie wskazują formy propozycji).
  2. Przed dopuszczeniem:
  1. programu nauczania ogólnego dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii:
  • nauczyciela mianowanego/dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony (brak przepisu, że ma być to nauczyciel danej szkoły),
  • lub konsultanta/doradcy metodycznego,
  • lub zespołu nauczycielskiego/przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego (jeżeli są w szkole utworzone);
  1. programu nauczania dla zawodu dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii:
  • zespołu nauczycieli właściwych dla zawodu,
  • lub konsultanta/doradcy metodycznego,
  • lub specjalistów z zakresu danego zawodu, w szczególności pracodawców, przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych i pracowników naukowych.
Z dalszej części artykułu dowiecie
się Państwo m.in.:

czy szkoły niepubliczne mają obowiązek stosować zasady rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników? jakie wymagania powinien spełnić program?

Autor:
Wanda Pakulniewicz
Aby przejść do dalszęj części artykułu:Zaloguj się lub Uzyskaj dostęp
PRZECZYTAJ TAKŻE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych