Kto może być terapeutą cieniem dla dziecka z kształceniem specjalnym w przedszkolu? Czy terapeuta cień ma obowiązek prowadzenia dokumentacji, a jeśli tak, to jakiej?


Przepisy nie przewidują istnienia stanowiska pedagogicznego „terapeuty cienia”, dlatego nie określają jego kwalifikacji ani prowadzonej dokumentacji. W praktyce niekiedy tak określa się tzw. nauczyciela wspomagającego dla ucznia z autyzmem. Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w przedszkolach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być zatrudniani nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Nauczyciel musi mieć ukończone z pedagogiki specjalnej co najmniej studia I stopnia lub studia na innym kierunku oraz dodatkowo studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej. Specjalność z pedagogiki specjalnej powinna odpowiadać rodzajowi niepełnosprawności ucznia (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.). W praktyce najczęściej do pracy z dzieckiem z autyzmem są przydzielani nauczyciele z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Obowiązujące przepisy nie określają dokumentacji prowadzonej przez tzw. nauczyciela wspomagającego w przedszkolu niepublicznym; obowiązki nauczyciela w konkretnym przedszkolu musi określać statut, zgodnie z art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 12 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.