Czy dziecko 7-letnie, posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną, będące uczniem przedszkola niepublicznego integracyjnego, może realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne w formie zdalnej? 


Korzystanie ze zdalnych zajęć, ale tylko w zakresie zajęć realizujących podstawę programową w roku szkolnym 2020/2021, byłoby dopuszczalne na wniosek rodzica, gdyby dziecko dodatkowo posiadało orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zgodnie z § 13a pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r, poz. 1616 ze zm.). Natomiast realizacja wszystkich zajęć wymienionych w pytaniu w sposób zdalny byłaby możliwa jedynie, jeśli uczeń zostałby objęty ograniczeniem funkcjonowania przedszkola i zawieszeniem zajęć stacjonarnych po uzyskaniu przez dyrektora pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz zgody organu prowadzącego, z powodu zagrożenia zdrowia ucznia ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną - § 18 ust. 2a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1604 ze zm.). Aktualnie nie ma podstawy prawnej, zwłaszcza w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 1389 ze zm.), do realizowania zajęć w zdalny sposób dla uczniów w przedszkolu integracyjnym bez podjęcia ww. dodatkowych działań.