Dzień dobry. Czy jest możliwe w niepublicznej szkole podstawowej specjalnej połączenie uczniów z klasy 3 i klasy 4 z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym. W podstawie programowej nie ma podziału na etapy edukacyjne. Czy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym obowiązuje podział na etapy edukacyjne i klasy muszą być 1-3 i 4-8?


W niepublicznych szkołach specjalnych (i publicznych również) dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym nie ma formalnego obowiązku podziału na etapy edukacyjne 1-3 i 4-8. Można tu przywołać art. 96 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1043 ze zm.), zgodnie z którym w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, w tym zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego, dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.

Przepis ten ma zastosowanie do szkół publicznych, ale jednocześnie brak jest regulacji dotyczącej niepublicznych szkół specjalnych, która wprowadzałaby ograniczenia w tym zakresie.