Czy do prowadzenia grupy dzieci z autyzmem w przedszkolu specjalnym można zatrudnić osobę, która ukończyła studia na kierunkach: Diagnoza, edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu, Rehabilitacja osób niepełnosprawnych oraz Oligofrenopedagogika? Osoba ta ukończyła również liczne kursy kwalifikujące, np. Komunikację alternatywną, Terapię ręki, czy Trening umiejętności społecznych. Nie posiada jednak wykształcenia związanego z wychowaniem przedszkolnym. Obawiam się, iż Kuratorium w tym przypadku zarzuci brak odpowiednich kompetencji pracownika. Podczas rekrutacji mam do wyboru: wyżej opisaną osobę oraz osobę, która ukończyła Wychowanie przedszkolne, ale nigdy nie pracowała z dzieckiem z autyzmem. 


Na podstawie § 15 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 2 pkt 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych posiada osoba, która ukończyła studia licencjackie albo magisterskie z oligofrenopedagogiki; jeśli więc pierwsza nauczycielka nie ukończyła oligofrenopedagogiki tylko w ramach studiów podyplomowych to ma kwalifikacje do pracy w przedszkolu specjalnym, zwłaszcza z racji dodatkowych kierunków studiów i kursów, zgodnych z potrzebami dzieci z autyzmem. Brak co najmniej tytułu licencjata z oligofrenopedagogiki jest równoznaczny z brakiem kwalifikacji, gdy nauczycielka oprócz studiów podyplomowych z oligofrenopedagogiki nie ukończyła studiów z wychowania przedszkolnego (§ 15 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 2 pkt 13 ww. rozporządzenia).
Osoba wyłącznie po studiach na kierunku wychowanie przedszkolne, która nie ukończyła pedagogiki specjalnej, nie ma kwalifikacji wystarczających do pracy w przedszkolu specjalnym.