Moje pytanie dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu niepublicznym: dotychczas bezpłatna pomoc (np. logopeda, psycholog, pedagog) była organizowana bezpłatnie dla wszystkich dzieci, które posiadały opinię WWRD. Dzieci, które nie posiadały opinii, a chciały uczęszczać na zajęcia, opłacały je. Czy od 1.09.2019 r. muszę obligatoryjnie organizować dla wszystkich dzieci bezpłatne zajęcia np. z terapii logopedycznej? Także dla tych dzieci bez opinii WWRD?


Na podstawie art. 177 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) stosuje się w niepublicznych przedszkolach odpowiednio, a więc z uwzględnieniem ich specyfiki. Zgodnie z art. 172 ust. 3 w zw. z ust. 2 pkt 6 PO statut danego niepublicznego przedszkola określa sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola, co obejmuje m.in. zasady ponoszenia przez rodziców kosztów zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przepis ten ma pierwszeństwo przed regulacją z § 3 o nieodpłatnej pomocy, obowiązującą w publicznych przedszkolach, ponieważ żaden przepis aktu PO, regulujący funkcjonowanie niepublicznych przedszkoli (w szczególności art. 13 ust. 6 i rozdział 8 PO), nie stanowi, że taką pomoc przedszkole ma obowiązek świadczyć nieodpłatnie. W związku z tym opłaty za zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej ponoszą rodzice dzieci wymienionych w statucie danego niepublicznego przedszkola. Nie znając treści statutu, nie można wskazać, czy w danym przedszkolu wszystkie, czy niektóre dzieci muszą taką pomoc otrzymać nieodpłatnie.