DODATKOWO
Z dniem 1 września 2017r. likwiduje się klasę I gimnazjum, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum. Stopniowe wygaszanie gimnazjum może być realizowane w różnych wariantach. Decyzja co do formy i czasu przekształcenia albo włączenia go do innej szkoły należy do kompetencji osoby prowadzącej dotychczasowe gimnazjum. Od wyboru formy zależą zadania, jakie osoby prowadzące dotychczasowe szkoły, będą zobowiązane podjąć. Warunki i terminy obowiązujące przy przeprowadzaniu tych zmian określają przepisy.
Przekształcenie niepublicznej sześcioletniej szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę
podstawową
Osoba prowadząca niepubliczną sześcioletnią szkołę podstawową w terminie do dnia 30 czerwca 2017 r. składa w organie jednostki samorządu terytorialnego wniosek o zmianę wpisu do ewidencji dotychczasowej niepublicznej sześcioletniej szkoły podstawowej.
Do wniosku załącza następujące dokumenty:
▪ wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w niepublicznej ośmioletniej szkole podstawowej, zawierający imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach,
▪ statut niepublicznej ośmioletniej szkoły podstawowej, dostosowany do przepisów ustawy –Prawo oświatowe[1],
▪ zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe[2],
▪ informację o miejscu prowadzenia szkoły,
▪ zobowiązanie do zapewnienia warunków lokalowych umożliwiających prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz realizację innych zadań statutowych,
▪ zobowiązanie do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
Na wniosek osoby prowadzącej niepubliczną sześcioletnią szkołę podstawową organ jednostki samorządu terytorialnego może przedłużyć termin składania ww. dokumentów, jednak nie dłużej niż do dnia 31 lipca 2017 r. W przypadku nieprzedłożenia dokumentów, niepubliczna sześcioletnia szkoła podstawowa staje się z dniem 1 września 2017 r. niepubliczną ośmioletnią szkołą podstawową, obejmującą strukturą organizacyjną klasy I-VI i ulega likwidacji z dniem 31 sierpnia 2018 r. Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu zgodnie z art. 169 ust. 2 ustawy- Prawo oświatowe.
Niepubliczne ośmioletnie szkoły podstawowe powstałe z przekształcenia sześcioletnich szkół podstawowych zachowują uprawnienia szkół publicznych.
Organ jednostki samorządu terytorialnego, który dokonał wpisu dotychczasowej niepublicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, w terminie do dnia 10 sierpnia 2017 r. dokonuje zmiany tego wpisu na podstawie złożonych dokumentów.
[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59).
[2] Art. 14 ust.3 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że szkoła niepubliczna może uzyskać uprawnienia szkoły publicznej jeżeli: realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe kształcenia ogólnego ( przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – podstawę programową kształcenia w zawodzie), realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu, stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych, w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych posiadających kwalifikacje określone dla szkół publicznych.