DODATKOWO
Coraz bardziej globalizujący się świat stwarza zapotrzebowanie na wiele nowych umiejętności wśród osób, które kończą edukację i włączają się w życie społeczno-gospodarcze. Tworząc ofertę edukacyjną, każda placówka powinna uwzględniać potrzeby świata oraz społeczności lokalnej.
Osoba opracowująca ofertę edukacyjną powinna mieć wiedzę na temat oczekiwań oraz możliwości środowiska lokalnego, w którym działa. Wdrażanie pewnych programów wiąże się z przekonaniem otoczenia o ich celowości, a także dysponowaniem odpowiednimi środkami przez rodziców, jeśli będzie to wymagało ich zaangażowania we wdrażanie danego programu. Na przykład nawiązanie współpracy przez szkołę z inną placówką w Austrii może zakładać regularne wyjazdy, które wymagają nakładów finansowych.
Przygotuj swoją kadrę
Istotne jest przekonanie kadry nauczycielskiej o potrzebie i celowości tworzenia i wdrażania unikatowej oferty edukacyjnej – wówczas nowe idee uzyskają wsparcie ze strony większości pracowników. Powinien o tym pamiętać lider, dyrektor placówki, ewentualnie wyznaczona osoba, aby budować klimat sprzyjający wprowadzaniu zmian.
Zanim powstanie jakakolwiek oferta, potrzebni będą nauczyciele, którzy zdobędą kwalifikacje niezbędne do jej zbudowania oraz zrealizowania. A zatem na początku takiej koncepcji powinna pojawić się strategia, która spowoduje zaplanowanie rozwoju kadry nauczycielskiej. Ważną rzeczą jest wspieranie inicjatyw, które pojawiają się w zespole pracowników. Dobrze jest tworzyć bodźce dla zwiększania zainteresowania szukaniem nowych pomysłów na opracowanie oraz wdrożenie unikatowego programu edukacyjnego.
Nie naśladuj, znajdź własną drogę
Tworząc własną ofertę, trzeba pamiętać o tym, że lepsze efekty daje odróżnianie się od konkurencji, a nie jej naśladowanie. Z tego względu należy obserwować, jakie działania podejmują sąsiednie placówki. Jeśli dana aktywność zostanie wprowadzona przez jedną szkołę lub przedszkole, to wtedy trzeba szukać innego obszaru, który będzie wyróżnikiem. Jeśli dana placówka jako pierwsza wprowadzi ciekawy program, to uzyska przewagę na rynku właśnie z tytułu pierwszeństwa (ludzie pamiętają, kto pierwszy poleciał w Kosmos czy wylądował na Księżycu, ale nie wiedzą, kto był drugi czy trzeci).
Obserwuj zmiany
Jak mawiają stratedzy, cele ruchome są trudniejsze do trafienia niż cele stacjonarne. Oznacza to, że każda placówka powinna systematyczne zmieniać, doskonalić swoją ofertę edukacyjną. Z teorii Darwina wynika, że organizmy, które nie potrafią się dostosować, giną. To również przemawia za celowością śledzenia zmian w świecie i tworzenia programów, które ułatwią wyróżnienie się placówki edukacyjnej na rynku.
Przekonanie wszystkich pracowników placówki o potrzebie tworzenia własnych, unikatowych programów jest podstawowym warunkiem uzyskiwania sukcesów w tym zakresie. Warto przy tym zaznaczyć, że priorytetem takiego sposobu myślenia oraz działania jest wypełnianie misji nauczycieli oraz placówki edukacyjnej. Dodatkowym natomiast efektem takiej aktywności będzie rozpoznawalny oraz ceniony przez otoczenie wizerunek placówki.