Dotacja na kształcenie specjalne może być wydatkowana tylko bezpośrednio na potrzeby uczniów, co wynika z jej przeznaczenia na realizację zadań związanych z organizacją takiego kształcenia – art. 35 ust. 4 i ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 17. Ani zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, ani indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny nie obejmują doskonalenia zawodowego nauczyciela, w tym dyrektora. Natomiast ewentualnie można rozpatrywać możliwość sfinansowania takiego wydatku z dotacji naliczonej w części jak na zdrowych uczniów. Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 5 pkt 3 UoFZO dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Jeśli w danym przedszkolu są uczniowie, dla których zgodnie z treścią ww. orzeczeń lub programów konieczne jest zorganizowanie zajęć z integracji sensorycznej, a nikt z zatrudnionej kadry nie posiada kwalifikacji w tym zakresie, z dotacji można sfinansować takie szkolenie nauczyciela wykonującego zadania pedagoga i nauczyciela wspomagającego. Natomiast pewne wątpliwości budzi wysoka cena takiego szkolenia, a więc należałoby w ramach należytej staranności (gospodarności) w wydatkowaniu środków publicznych zweryfikować, czy nie ma możliwości skorzystania ze szkolenia o niższej cenie, oferującego zbliżony program.