Czas nieobecności uczniów w szkole nie jest okresem zwolnienia nauczycieli z obowiązku świadczenia pracy. Poza okresem wykorzystywania urlopu nauczycielom można więc powierzyć zadania polegające np. na wykonywaniu prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego, czy opracowywanie szkolnego zestawu programów; za wykonaną pracę nauczycielom należy wypłacić wynagrodzenie, które może być finansowane z dotacji (art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm.). Dotacja samorządowa może być wydatkowana na wynagrodzenia związane z realizowaniem przez nauczycieli zadań niepublicznej szkoły, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 17. W konsekwencji w sytuacji gdy nauczyciele jedynie pozostają w gotowości do pracy (nie świadczą jej) z powodu braku zaplanowania dla nich zadań przez pracodawcę i z tego tytułu otrzymują wynagrodzenie z art. 81 § 1 KP, nie powinno być ono wydatkowane z dotacji, jako niezgodne z jej przeznaczeniem określonym w art. 35 ust. 1 UoFZO. Organ prowadzący na ten cel powinien zapewnić środki finansowe z innych źródeł, zgodnie ze swoimi ustawowym obowiązkiem określonym w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910. Wynika to z tego, że wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy służy tylko pracownikom i nie jest ekwiwalentem za wykonanie zadań dydaktycznych, opiekuńczych lub wychowawczych bezpośrednio na rzecz uczniów. O wyjaśnienie powyższej kwestii w razie dalszych wątpliwości można także zwrócić się do organu dotującego lub do Regionalnej Izby Obrachunkowej (art. 13 pkt 11 w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137).