Jak wydatkować i rozliczać dotacje na uczniów mających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

21 sierpnia 2025 r. / 21 min. czytania

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy art. 35 ust. 4 i 5 ustawy z 27 października 2017 r o finansowaniu zadań oświatowych. Te regulacje dotyczą wykorzystania dotacji udzielanych na uczniów mających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Kilka już lat obowiązywania tych przepisów nadal przynosi jednak szereg wątpliwości dotyczących tego, jak i na jakie cele można tę dotacje wydatkować.   Nadal chociażby można spotkać się ze stanowiskiem, że z dotacji udzielanej na uczniów objętych kształceniem specjalnym nie mogą być dokonywane inne wydatki, niż bezpośrednio przeznaczone na ich kształcenie specjalne oraz zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Pojawiały się także opinie, że pobyt takiego ucznia w przedszkolu czy szkole będzie musiał być dodatkowo finansowany przez rodziców w formie czesnego (lub co najmniej części czesnego), gdyż na takiego ucznia nie przysługuje już „normalna” dotacja, jak na ucznia przedszkola i szkoły.   Twierdzenia takie są jednak błędne, co postaram się wyjaśnić. Zacząć jednak należy od przybliżenia i wyjaśnienia treści samych przepisów.   Na co można wydatkować dotacje na uczniów z orzeczeniami?   Jak wspomniano, ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (dalej jako ufzo) zawiera przepisy art. 35 ust. 4 i 5, które weszły w życie 1 stycznia 2019 r. Należy wskazać, że zasady wydatkowania dotacji, określone w art. 35 ust. 1 (a także w ust. 2, 2a, 2b i 3), są ogólnymi wskazówkami i obowiązują wszystkie podmioty, otrzymujące i wydatkujące dotacje oświatowe, także w zakresie dotacji na kształcenie specjalne. Jednak dalsza część zawiera przepisy szczególne, dotyczące wydatkowania określonych dotacji, właśnie ust. 4 i 5 w art. 35, stanowiące podstawę do oceny zasadności wydatkowania dotacji udzielanej na niektórych uczniów.   Przepis art. 35 ust 4 ufzo stanowi: Dotacja, o której mowa w art. 16–21, art. 25, art. 26, art. 28, art. 29, art. 30–31a i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe.   Łatwo jest zauważyć, że ten przepis nie obejmuje dotacji udzielanych na wczesne wspomaganie rozwoju, zgodnie z art. 15 ufzo, których wykorzystanie podlega wobec tego „normalnym”, czyli ogólnym zasadom określonym w art. 35 ust. 1.   Są to jednak zasady ogólne, które dalej zostały wyjaśnione i sprecyzowane w kolejnych przepisach art. 35. Art. 35 ust. 5 wyjaśnia bowiem, jak należy rozumieć i wykonywać wydatki, o których mowa w ust. 4.   I tak art. 35 ust. 5 pkt 1 stanowi, że w przypadku przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe (np. specjalne...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?