Najczęstsze błędy popełniane przez placówki w procesie ewaluacji

4 lutego 2015 r. / 4 min. czytania

Prowadzenie ewaluacji wewnętrznej nie jest dla wielu szkół zadaniem łatwym. Biorąc pod uwagę brak lub bardzo niewielkie przygotowanie kadr szkoły z zakresu metodologii badań lub prowadzenia ewaluacji, nie może dziwić fakt, że realizacja ewaluacji napotyka na liczne trudności. Problemy sprawiają zagadnienia odnoszące się do wszystkich etapów procesu badawczego – od obszaru badania poprzez konstrukcję narzędzi po pisanie raportu. 

Formułowanie pytań badawczych, konceptualizacja badania W części szkół problematyczny, przez co czasami pomijany, jest etap następujący pomiędzy sformułowaniem ogólnego celu ewaluacji, wybraniem jej obszaru, a opracowaniem narzędzi badawczych. Do rangi problemu urasta przełożenie ogólnego celu badania na bardziej konkretne pytania badawcze. Brakuje dookreślenia, co i jak ma być ewaluowane. Trudność sprawia formułowanie wskaźników, które pasowałyby do badanego zagadnienia, czyli inaczej mówiąc – przetworzenie problemu na konkretne, mierzalne wskaźniki.   Konstruowanie narzędzi badawczych Opracowanie narzędzi badawczych...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?