W niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest na zasadach obowiązujących w publicznych jedenastkach systemu oświaty.
W niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest na zasadach obowiązujących w publicznych jedenastkach systemu oświaty. Pomimo, iż nie istnieje w nich formalny obowiązek z tym związany, to nie sposób sobie wyobrazić, aby niepubliczny sektor oświaty nie organizował uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rozpoznaje się w tych jednostkach potrzeby uczniów i udziela się pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy z nimi ( na każdych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych), a także planuje się i udziela tej pomocy w dodatkowych formach pomocy ( np. zajęcia logopedyczne, dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne). Dokumentowania zajęć dokonuje się w obowiązującej obecnie dokumentacji przebiegu nauczania (dzienniki innych zajęć)[1]. Prowadzenie tej dokumentacji jest obowiązkowe dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. W szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych stosuje się również zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów jak w szkołach publicznych[2], a te zasady są oparte na modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w szkołach publicznych. Zmiany w przepisach dotyczących pomocy Od 1 września 2017r. przedszkola, szkoły podstawowe, branżowe szkoły I stopnia i placówki[3] stosują nowe rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej[4]. W porównaniu do dotychczasowych regulacji wprowadzono szereg zmian, w tym w szczególności: nową definicję pomocy psychologiczno - pedagogicznej; zmodyfikowanie zadań nauczycieli w kwestii rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia ze szczególnym podkreśleniem konieczności uwzględnienia wpływu czynników środowiskowych - zarówno barier, jak i czynników wspierających - na jakość procesu kształcenia i wychowania; wskazanie wprost konieczności dokonywania oceny efektywności pomocy i formułowania wniosków w kwestii dalszych działań; możliwość występowania dyrektora (za zgodą rodziców dziecka) z wnioskiem do poradni o przeprowadzenie pogłębionej diagnozy problemów ucznia; wskazanie zaburzeń zachowania i emocji jako podstawy do objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną; poszerzenie grupy uczniów, którzy mogą korzystać z zajęć logopedycznych; poszerzenie katalogu osób inicjujących udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej (asystent nauczyciela, przedstawiciele organizacji pozarządowych lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dziecka i młodzieży); dodanie nowej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej - zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się; zastąpienie zajęć socjoterapeutycznych "zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno - społeczne"; wprowadzenie nowej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej: zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia; możliwość organizowania klas terapeutycznych...Chcesz dowiedzieć się więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj teraz