PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

20.06.2019FINANSE I DOTACJE
Czy niepubliczna szkoła z uprawnieniami szkoły publicznej zatrudniająca pracowników na podstawie Kodeksu pracy może zawrzeć w regulaminie wynagradzania zapis dotyczący wymiaru urlopu wypoczynkowego taki jak w Karcie nauczyciela: Art. 64. 1. Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie szkolne, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania. lub 3. Nauczycielom zatrudnionym w szkołach, w których nie są przewidziane ferie szkolne, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów. I ewentualnie trochę zmodyfikować te zapisy na potrzeby organizacji pracy szkoły? Mowa tu oczywiście o urlopie finansowanym z dotacji, gdyż jest to szkoła specjalna i nie jest pobierane czesne od rodziców, więc innych możliwości finansowania nie ma.

Formalnie wewnętrzne regulacje niepublicznej szkoły (np. statut, regulamin wynagradzania) mogą przyznawać nauczycielom niepublicznych szkół korzystniejsze uprawnienia urlopowe niż wynikające z art. 154 § 1 w zw. z art. 9 § 1 i 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 z późn. zm., w tym analogiczne do uprawnień nauczycieli placówek feryjnych lub nieferyjnych (w okresie ferii lub w wymiarze 35 dni roboczych – art. 64 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 z późn. zm.). Natomiast urlop wykraczający ponad wymiar kodeksowy organ prowadzący musiałby sfinansować z innych środków niż dotacja samorządowa, ponieważ przyznanie większych uprawnień do wypoczynku służy wyłącznie nauczycielom i nie ma bezpośredniego związku z realizowaniem przez szkołę zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych na rzecz uczniów; urlop dłuższy niż ustawowy nie powinien być finansowany z dotacji samorządowej, ponieważ nie jest zgody z jej przeznaczeniem (art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2017 r., poz. 2203 z późn. zm.). Ewentualnie o interpretację tego zagadnienia można zwrócić się do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Będzie ona miała znaczenie informacyjne i nie będzie wiążąca dla organu dotującego,  uprawnionego do kontrolowania wydatkowania dotacji, natomiast w celu uzyskania wytycznych w takich sytuacjach można próbować uzyskać odpowiedź, czy wynagrodzenie urlopowe nauczyciela ponad wymiar kodeksowy może zostać sfinansowane z dotacji (art. 13 pkt 11 w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, t.j. Dz. U. z  2016 r., poz. 561 z późn. zm.).

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII FINANSE I DOTACJE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych