Przyzakładowe żłobki – zakładanie, organizacja oraz korzyści

8 marca 2016 r. / 20 min. czytania

Obowiązujące od roku 2011 nowe regulacje dotyczące opieki nad dziećmi poniżej 3 lat stworzyły zarówno nową sytuację prawną, jak i otworzyły dodatkowe możliwości funkcjonowania tej opieki. Przede wszystkim żłobki i generalnie opieka nad najmłodszymi dziećmi wyszły spod regulacji ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej i zostały uregulowane w odrębnym akcie prawnym (zresztą także ta ustawa została zastąpiona ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej). Tym samym żłobki przestały być zakładami opieki zdrowotnej, a stały się odrębnym typem placówek realizujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi. 

Kadra w żłobku Pracą żłobka kieruje dyrektor, który winien posiadać wykształcenie wyższe i co najmniej 3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi albo co najmniej wykształcenie średnie oraz 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Natomiast opiekunem w tych placówkach może być osoba posiadająca kwalifikacje: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Opiekunem być także osoba, która ma co najmniej wykształcenie średnie i co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi do lat 3 lub odbyła 280-godzinne szkolenie, z czego co najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych, polegających na sprawowaniu opieki nad dzieckiem pod kierunkiem opiekuna. Jeżeli osoba mająca co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi do lat 3 nie pracowała z dziećmi w tym wieku przez okres co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako opiekun, zobowiązana jest w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna odbyć 80-godzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności. Jeden opiekun może sprawować opiekę zarówno w żłobku, jak i w klubie nad ośmiorgiem dzieci. Jeżeli w żłobku jest powyżej dwadzieściorga dzieci, to zatrudnia się przynajmniej jedną pielęgniarkę lub położną. Zadaniem żłobka, zgodnie z art. 10 ustawy, jest: - zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych; - zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka; - prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka i właściwych do jego wieku. Ważne! Żłobek działa na podstawie statutu, określanego przez podmiot, który go utworzył. Statut winien zawierać następujące informacje: - nazwę i miejsce jego prowadzenia; - cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności; - warunki przyjmowania dzieci; - zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym. Natomiast godziny pracy żłobka lub klubu dziecięcego i organizację wewnętrzną żłobka lub klubu dziecięcego określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora żłobka lub osobę kierującą pracą klubu dziecięcego. Przepisy ustawy nie wymagają, aby statut i regulamin organizacyjny należało składać we właściwym urzędzie gminy. W praktyce urzędy żądają tych dokumentów, chociaż ani zakres informacji zawartych we wniosku o wpis, ani zakres nadzoru i kontroli sprawowanej przez organ gminy...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?