Rada rodziców w placówce niepublicznej

23 września 2016 r. / 6 min. czytania

Organizację szkół i placówek niepublicznych określają przepisy rozdziału 8 ustawy o systemie oświaty[1]. Zgodnie z nimi powołanie rady rodziców w tych jednostkach nie jest obligatoryjne. To, jak zarządzana będzie szkoła lub placówka i czy zostanie w niej powołana rada rodziców, zależy od organu prowadzącego. Jeśli organ prowadzący zdecyduje o utworzeniu w przedszkolu lub szkole rady rodziców, to na mocy przepisu art. 84 ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty określi dla niej zadania w statucie.

[1] Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o systemie oświaty.

Kompetencje rady rodziców Kompetencje rady rodziców funkcjonującej w placówce publicznej zostały określone w ustawie o systemie oświaty, ustawie Karta Nauczyciela, rozporządzeniach wydanych na podstawie delegacji ustawowych oraz w statucie szkoły lub placówki. Ustawa o systemie oświaty w art. 54 ust. 1 nadała bardzo szerokie uprawnienia radzie rodziców: „Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki”. Do kompetencji rady rodziców należy – zgodnie z przepisami art. 54 ust. 2 tej ustawy – uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły oraz programu profilaktyki, uchwalanie...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?