Planowanie to jeden z kluczowych procesów w zarządzaniu placówka niepubliczną. Dyrektor szkoły lub przedszkola – jak każdy inny kierownik organizacji – musi mieć możliwość wyznaczania celów i odpowiednich działań, aby je osiągnąć. Jak z planowania uczynić sprawne narzędzie kierowania, które uwzględni różnorodne potrzeby współczesnej placówki edukacyjnej?
Plan pracy placówki Po wstępnym omówieniu problemów związanych z planowaniem szkolnym skupimy się na planie pracy placówki. Co to za dokument? Plan pracy placówki musi odpowiedzieć na pytanie, jak spożytkować czas, który jest przed nami, aby osiągnąć postęp w funkcjonowaniu placówki, by coraz lepiej realizować jej długofalowe cele. Decyduje też o tym, co zmienić w ciągu najbliższego czasu, aby placówka stała się lepsza, nowocześniejsza, trafniej odpowiadająca społecznemu zapotrzebowaniu na dobrą edukację. Plan powinien też zawierać odpowiedzi na pytanie, jak poprawić lub naprawić to, co w ubiegłych latach opóźniało pełne osiągnięcie celów końcowych. Aby plan pracy stał się rzeczywistym narzędziem kierowania w naszych rękach, musi on respektować co najmniej trzy następujące wymogi prakseologiczne: 1. Cele, jakie sobie stawiamy do osiągnięcia w określonym czasie, muszą być jasne i konkretne. Będą takie, jeśli potrafimy sobie wyobrazić (i zwięźle zapisać), jaki stan rzeczy chcemy oglądać w jakiejś dziedzinie życia szkolnego czy przedszkolnego (rzecz jasna chodzi o lepszy lub nowy stan rzeczy w stosunku do tego, co mieliśmy dotąd) po zrealizowaniu...Chcesz dowiedzieć się więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj teraz