Omawiany wyrok dotyczył skargi na uchwałę Rady Miasta Torunia Nr 403/20 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych, poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych na terenie miasta Torunia przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miasta Toruń oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania. Czy sąd uznał argumenty skarżącej?
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2016 r. (III SA/Wa 1465/15)
Opisywana sprawa dotyczy wysokości zobowiązania z tytułu wpłat na PFRON. Dla fundacji prowadzącej szkołę niepubliczną prezes zarządu PFRON-u określił wysokość zobowiązań z tytułu wpłat na PFRON w łącznej kwocie 126 790 zł. Fundacja złożyła odwołanie od tej decyzji, wnosząc o jej uchylenie w całości i umorzenie postępowania jako bezprzedmiotowego.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 15 grudnia 2020 r. (II SA/Ol 694/20)
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2020 r. (VIII SA/Wa 65/20)
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lipca 2020 r. (syng. akt: VIII SA/Wa 43/20)
W omawianej sprawie spółka z o.o. prowadząca niepubliczne szkoły i przedszkola wniosła skargę na uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, niepublicznych szkół i placówek oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania. Czy zasadnie?
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 stycznia 2014 r. (I OSK 2076/13)
W prezentowanym wyroku sąd orzekł, że zadania publiczne wykonywane przez podmioty spoza obszaru administracji publicznej nie tracą charakteru tych zadań, jeżeli zezwala na taki dualizm w ich wykonaniu czy to ustawa zasadnicza, czy też ustawa zwykła regulująca przy tym zasady nadzoru podmiotu niepublicznego przez podmiot, do którego kompetencji należały zadania publiczne. Innymi słowy, zadania publiczne są wykonywane również przez podmioty niepubliczne i zasada ta dotyczyć będzie także niepublicznych szkół i przedszkoli. Wynikają z tego konsekwencje wskazane w orzeczeniu.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 23 maja 2019 r. (I SA/Ke 42/19)
Pobieranie środków publicznych wiąże się z koniecznością prawidłowego ich wydatkowania i rozliczania. Czy organ prowadzący placówkę niepubliczną należycie wywiązuje się z tego obowiązku? Sprawdzi to organ dotujący. Jeśli prowadzący będzie te kontrolę utrudniał lub wręcz uniemożliwiał, może się to zakończyć nawet wstrzymaniem dotacji.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 lutego 2011 r. (I OSK 1478/10)
Chociaż Karta Nauczyciela szczegółowo określa obowiązki nauczyciela oraz wskazuje konsekwencje dyscyplinarne ich niedopełnienia, nigdzie jednak nie definiuje pojęcia uchybienia godności zawodu nauczyciela. A naruszenie godności zawodu nauczyciela może wywołać identyczne skutki jak każdy czyn zagrożony karą dyscyplinarną, w tym skutkować usunięciem nauczyciela z zawodu. Jak zatem prawidłowo interpretować to pojęcie?
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 lutego 2019 r. (I SA/Bk 688/18)