Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 stycznia 2014 r. (I OSK 2076/13)
W prezentowanym wyroku sąd orzekł, że zadania publiczne wykonywane przez podmioty spoza obszaru administracji publicznej nie tracą charakteru tych zadań, jeżeli zezwala na taki dualizm w ich wykonaniu czy to ustawa zasadnicza, czy też ustawa zwykła regulująca przy tym zasady nadzoru podmiotu niepublicznego przez podmiot, do którego kompetencji należały zadania publiczne. Innymi słowy, zadania publiczne są wykonywane również przez podmioty niepubliczne i zasada ta dotyczyć będzie także niepublicznych szkół i przedszkoli. Wynikają z tego konsekwencje wskazane w orzeczeniu.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 23 maja 2019 r. (I SA/Ke 42/19)
Pobieranie środków publicznych wiąże się z koniecznością prawidłowego ich wydatkowania i rozliczania. Czy organ prowadzący placówkę niepubliczną należycie wywiązuje się z tego obowiązku? Sprawdzi to organ dotujący. Jeśli prowadzący będzie te kontrolę utrudniał lub wręcz uniemożliwiał, może się to zakończyć nawet wstrzymaniem dotacji.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 lutego 2011 r. (I OSK 1478/10)
Chociaż Karta Nauczyciela szczegółowo określa obowiązki nauczyciela oraz wskazuje konsekwencje dyscyplinarne ich niedopełnienia, nigdzie jednak nie definiuje pojęcia uchybienia godności zawodu nauczyciela. A naruszenie godności zawodu nauczyciela może wywołać identyczne skutki jak każdy czyn zagrożony karą dyscyplinarną, w tym skutkować usunięciem nauczyciela z zawodu. Jak zatem prawidłowo interpretować to pojęcie?
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 lutego 2019 r. (I SA/Bk 688/18)
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 11 lipca 2019 r. (sygn. akt: III SA/Gl 418/19)
Przedstawiamy orzeczenie istotne dla osób prowadzących lub zamierzających prowadzić szkoły czy przedszkola niepubliczne. Jest ono szczególnie ważne z tego względu, że oznacza, iż organ administracji nie może poprzez przewlekłość postępowania zablokować przyznania dotacji w kolejnym roku kalendarzowym.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 sierpnia 2018 r. (sygn. akt III SA/Po 604/17)
W sentencji do wyroku sąd stwierdził, że należy kontrolować dotacje oświatowe otrzymywane przez wybrane podmioty prowadzące placówki edukacyjne, jednak sam proces kontroli nie może być nadmiernie rygorystyczny. Przy kontroli danej placówki istotne jest bowiem to, czy zrealizowała ona zakładane cele oświatowe, innymi słowy, czy w ramach tej placówki określona liczba osób ukończyła zaprojektowane cykle kształcenia (ogólnego lub specjalistycznego). Z przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego wynika, że okoliczności te mogą być stwierdzane przez organy za pomocą wszystkich możliwych środków, w tym przesłuchania świadków czy badania dokumentacji.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 czerwca 2019 r. (sygn. akt VIII SA/Wa 146/19)
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 sierpnia 2019 r. (sygn. akt II SA/Bd 331/19)