PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

11.12.2019SPRAWY KADROWE
Do punktu przedszkolnego uczęszczają wyłącznie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na: 1) autyzm, w tym zespół Aspergera (nie ma stwierdzonej niepełnosprawności intelektualnej), 2) autyzm, w tym zespół Aspergera (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do pracy z dziećmi w przypadku 1)? Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do pracy z dziećmi w przypadku 2)?

W pytaniu nie podano, jakiego stanowiska pedagogicznego dotyczy. Z racji tego, że inne formy wychowania przedszkolnego nie dzielą się na ogólnodostępne, integracyjne i specjalne, można przyjąć, że do zajmowania stanowiska nauczyciela grupy przedszkolnej co do zasady wystarczające jest posiadanie kwalifikacji do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym (§ 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.). Z kolei uwzględniając indywidualne potrzeby dzieci, osoba prowadząca konkretny punkt przedszkolny powinna rozważyć, czy skoro do grupy uczęszczają wyłącznie dzieci z autyzmem (w tym jedno z niepełnosprawnością intelektualną), to czy należytą realizację podstawy programowej oraz zapewnienie dzieciom warunków BHP na zajęciach (z uwzględnieniem pozostałej kadry biorącej udział w zajęciach) zapewni nauczyciel wychowania przedszkolnego bez dodatkowych kwalifikacji z zakresu edukacji, terapii lub rehabilitacji dzieci z autyzmem.

Natomiast stanowisko nauczyciela wspomagającego, zatrudnianego w punkcie przedszkolnym na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.) może zajmować jedynie nauczyciel z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej. W praktyce do pracy z dziećmi z autyzmem na tym stanowisku najczęściej są zatrudniani nauczyciele po oligofrenopedagogice lub terapii pedagogicznej. Szczegółowe kwalifikacje nauczyciela są również na tym stanowisku rozpatrywane zgodnie z potrzebami dzieci w konkretnej placówce.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII SPRAWY KADROWE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych