PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

04.02.2022SPRAWY KADROWE
W przedszkolu niepublicznym zatrudniam na umowę zlecenia: logopedę, psychologa i osobę prowadzącą rytmikę (ukończona Akademia Muzyczna). Czy powinnam wymagać od ww. osób dokumentu potwierdzającego przygotowanie pedagogiczne i zatrudnić je na umowę o pracę? Czy zatrudniając w przedszkolu niepublicznym (w ramach zajęć dodatkowych) trenerów prowadzących szachy, zajęcia sportowe, judo i tańce, powinnam wymagać od nich przygotowania pedagogicznego i czy mogę z nimi podpisać umowę zlecenia? Czy w niepublicznym przedszkolu integracyjnym muszę zatrudniać na umowę o pracę specjalistów: logopedę, psychologa, terapeutę i wymagać od nich przygotowania pedagogicznego?  Prowadzę przedszkole niepubliczne. Ukończyłam studia wyższe o specjalności niezwiązanej z oświatą oraz studia podyplomowe dające mi kwalifikacje pedagogiczne. Czy mogę w ramach doraźnych zastępstw zastąpić nauczyciela i tylko opiekować się dziećmi we wczesnych godzinach porannych lub późnych popołudniowych?  Czy w przedszkolu niepublicznym jest obowiązkowy – a jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej – raport magazynowy wykazujący dzienne gramatury potraw podawanych dzieciom?

Ad 1.

Zgodnie z art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) w niepublicznych przedszkolach nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Wyjątek od tej zasady ustanawia przepis ust. 2, zgodnie z którym w przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) niepubliczne przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych. Logopeda czy psycholog są nauczycielami specjalistami, którzy, aby pracować w oświacie, są zobowiązani do posiadania przygotowania pedagogicznego oraz odpowiedniego wykształcenia kierunkowego. Zajęcia z rytmiki wykraczające poza podstawę programową powinny być prowadzone przez nauczyciela mającego odpowiednie wykształcenie kierunkowe oraz przygotowanie pedagogiczne.

Reasumując, przygotowanie pedagogiczne jest niezbędne. Co do zatrudniania na podstawie umowy zlecenia, jest ono poprawne, o ile tygodniowy wymiar godzin nie przekracza 4 godzin.

Ad 2.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) niepubliczne przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy art. 15 ust. 1 i 4 Prawa oświatowego stosuje się odpowiednio. Zajęcia dodatkowe, o których mowa w pytaniu, wykraczają poza podstawę programową określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356 ze zm.). Jednakże fakt, że zajęcie te wykraczają poza podstawę programową, nie oznacza, że przedszkole może automatycznie angażować do nich osoby, które nie posiadają kwalifikacji określonych dla nauczycieli przedszkoli publicznych. W pierwszej kolejności przedszkole powinno angażować osoby posiadające pełne kwalifikacje. Jeżeli jednak będzie problem ze znalezieniem takich osób, na podstawie art. 15 ust. 1 i art. 13 ust. 6 Prawa oświatowego, do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania, w przedszkolu niepublicznym za zgodą kuratora oświaty przedszkole może zatrudnić osobę niebędącą nauczycielem, która posiada przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.  Osobę niebędącą nauczycielem zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy, tj. na podstawie umowy o pracę.

Ad 3.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) niepubliczne przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy art. 15 ust. 1 i 4 Prawa oświatowego stosuje się odpowiednio. W przypadku przedszkola integracyjnego należy dodatkowo w pracę przedszkola angażować nauczycieli specjalistów, takich jak psycholog czy logopeda. Z art. 13 ust. 6 Prawa oświatowego wynika obowiązek zatrudniania nauczycieli zgodnie z kwalifikacjami, co oznacza, że przedszkole niepubliczne w zakresie oceny kwalifikacji kandydata do pracy posługuje się rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Przepisy §  18, 19, 20 i 22  ww. rozporządzenia w zakresie kwalifikacji odpowiednio psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty wymieniają przygotowanie pedagogiczne jako niezbędny warunek zatrudnienia.

Zgodnie natomiast z art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) w niepublicznych przedszkolach nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Wyjątek od tej zasady ustawania przepis ust. 2, zgodnie z którym w przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.

Reasumując, zatrudnienie ww. specjalistów powinno się odbywać w ramach stosunku pracy. Nie można zatrudnić ww. specjalistów, jeżeli nie mają przygotowania pedagogicznego.

Ad 4.

Odpowiadając na pytanie, należy rozróżnić dwie rzeczy: kwalifikacje do zajmowania stanowiska dyrektora przedszkola niepublicznego oraz kwalifikacje do zajmowania się wychowankami przedszkola. Wymagania, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora w niepublicznym przedszkolu, określa organ prowadzący dane przedszkole. Przepis art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz., 1082) nakłada na przedszkole niepubliczne obowiązek zatrudniania nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych. Prowadzenie zajęć z dziećmi, w tym także zajęć opiekuńczych, w godzinach porannych i popołudniowych pracy przedszkola to zadanie nauczyciela. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach w § 13 wskazuje, że niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby.

Jeżeli zatem dyrektor przedszkola niepublicznego nie posiada kwalifikacji, w tym przygotowania pedagogicznego, do prowadzenia zajęć w przedszkolu, a pod tym terminem należy również rozumieć zajęcia opiekuńcze, to nie może realizować zastępstw doraźnych.

Ad 5.

Zagadnienia związane z żywieniem dzieci w przedszkolach zostały uregulowane przez przepisy ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2021) oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1154). Stosownie do art. 3 pkt 56 ustawy przez zakład żywienia zbiorowego typu zamkniętego rozumie się zakład wykonujący działalność w zakresie zorganizowanego żywienia określonych grup konsumentów, w szczególności w szpitalach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, żłobkach, przedszkolach, szkołach, internatach, zakładach pracy, z wyłączeniem żywienia w samolotach i innych środkach transportu oraz wojskowych polowych punktów żywieniowych. Przepis nie rozróżnia przedszkoli niepublicznych czy publicznych, co oznacza, że przedszkola niepubliczne są zakładami żywienia zbiorowego. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty muszą spełniać odpowiednie wymagania dla danej grupy wiekowej, wynikające z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej. Zakłady żywienia zbiorowego, w tym przedszkole, są zobowiązane do dokonywania oceny sposobu żywienia. Jedną z metod oceny sposobu żywienia jest raport o ilości żywności i jej asortymencie przeznaczonej do spożycia przez określoną grupę osób, tzw. raport magazynowy. 

Reasumując, przedszkole sporządza raporty magazynowe. Są one przedmiotem kontroli SANEPID-u w ramach oceny jakości posiłku.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII SPRAWY KADROWE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych