PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

16.06.2019FINANSE I DOTACJE
W szkole podstawowej specjalnej chcemy przyjmować i kształcić uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (statut i wydana na jego podstawie opinia kuratorium nie obejmowała uczniów z tą niepełnosprawnością). W jaki sposób i jakie dokumenty powinnismy zaktualizować celem dokonania zmian?

Na podstawie § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2017 r., poz. 1578 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie organizuje się przedszkoli specjalnych i oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych (należy to odnieść także do oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej). Jeśli specjalna szkoła podstawowa posiada oddziały przedszkolne, nie może do nich przyjąć uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Natomiast ograniczenie to nie dotyczy szkół podstawowych specjalnych oraz ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi na poziomie nauczania w klasach szkoły podstawowej (I–VIII), a nie w oddziale przedszkolnym. Potwierdza to również chociażby określenie przez ustawodawcę liczby dzieci z taką niepełnosprawnością na poziomie do 16 osób w oddziale publicznej specjalnej i oddziale specjalnym w publicznej ogólnodostępnej w treści § 6 ust. 5 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz. U. z 2017 r., poz. 649 z późn. zm. O uczniach z taką niepełnosprawnością w szkole specjalnej jest również mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz. U. z 2019 r., poz. 639, który określa ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej. W związku z tym również niepubliczna szkoła podstawowa specjalna może przyjmować do klas I–VIII uczniów w niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Sam oddział dla uczniów z taką niepełnosprawnością zostanie utworzony na podstawie postanowień statutu dotyczących tworzenia nowych oddziałów. W przypadku, gdy statut szkoły wymienia rodzaje niepełnosprawności, z którymi są przyjmowani uczniowie, te zapisy statutu należy zmienić poprzez dodanie informacji o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim (art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm.). Konieczne jest zatrudnienie nauczycieli z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki, jeśli nie będzie ich realizowała dotychczasowa wykwalifikowana kadra pedagogiczna (§ 15 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575). W samorządowej ewidencji, do której jest wpisana szkoła specjalna, należy dokonać aktualizacji tego wpisu poprzez złożenie zmienionego statutu oraz – w przypadku zatrudnienia nowych nauczycieli – wykazu nowych nauczycieli planowych do zatrudnienia wraz ze wskazaniem ich kwalifikacji, w terminie 14 dni od zaistnienia tych zmian – art. 168 ust. 4 pkt 4 i 5 i ust. 13 PO.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII FINANSE I DOTACJE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych