PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

14.11.2019FINANSE I DOTACJE
Prowadzimy szkołę i przedszkole specjalne. W szkole mamy również zespół rewalidacyjno-wychowawczy, do którego zgodnie z rozporządzeniem przyjmujemy dzieci od 3 do 25 lat. Przez cały rok w wyniku błędu programu do naliczania dotacji (program JST) błędnie naliczana była dotacja na dziecko w wieku poniżej wieku szkolnego (program nie dawał nam możliwości wyboru wagi – była tylko jedna waga dostępna P7). We wrześniu okazało się, że dziecko to podlega wadze P64. Zobowiązaliśmy się do zwrotu nienależnie wypłaconej dotacji, ale teraz pojawił się kolejny problem – urząd nakazał nam stworzenie oddziału przedszkolnego w szkole i tam mamy przypisać ww. dziecko. W przeciwnym razie program źle nalicza dotację (mimo prawidłowo wybranej wagi P64). Takie jest stanowisko firmy obsługującej program. Czy rzeczywiście mamy obowiązek tworzenia oddziału przedszkolnego w takiej sytuacji? Dodam, że reszta uczestników zajęć jest przypisana do oddziału zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, bo tam faktycznie przynależą. Tworzenie oddziału przedszkolnego w szkole wiąże się ze zmianą w statucie i szczerze mówiąc prawnie nie widzimy uzasadnienia – przeciwnie, niezgodne z prawdą jest przypisanie dziecka realizującego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze do oddziału przedszkolnego. Dziecko to nie jest wychowankiem przedszkola, a uczestnikiem zajęć RW.

Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, Dz.U. z 2013 r., poz. 529 nie stanowią, że szkoła nie może zorganizować zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dziecka w wieku przedszkolnym, ponieważ w  § 1 zawierają tylko ogólną regulację, że takie zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat. Nakazu tworzenia oddziału przedszkolnego dla takich osób niebędących uczniami nie zawierają również przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. Stanowisko organu dotującego jest więc sprzeczne z obowiązującymi przepisami i należałoby je zgłosić kuratorium oświaty lub MEN; organ dotujący sam powinien zadbać o dostosowanie własnego oprogramowania do obowiązujących regulacji.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII FINANSE I DOTACJE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych