PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

12.01.2021FINANSE I DOTACJE
Czy dzieci z kształceniem specjalnym uczęszczające do przedszkola niepublicznego ogólnodostępnego rozliczamy jedynie z puli na kształcenie specjalne, czyli uwzględniamy też wszelkie wydatki związane z normalnym funkcjonowaniem dziecka w przedszkolu typu podstawa programowa czy obsługa? Co w przypadku, jeśli dziecko z kształceniem specjalnym ma prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju w tym samym przedszkolu? Czy wtedy można uwzględnić wydatkowanie na to dziecko z puli na dzieci zdrowe jedynie do tej kwoty, czy może uznać proporcję do grupy i wydatkować w ten sposób?

Dotacja na dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego jest wypłacana w jednej kwocie, która jest naliczona jak na zdrowe dziecko oraz jest wyższa dodatkowo z tytułu posiadania ww. orzeczenia, ze względu na zastosowanie wag uzależnionych od rodzajów niepełnosprawności (art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 2029, załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021, Dz.U. z 2020 r., poz. 2384). Zgodnie z art. 35 ust. 4 oraz ust. 5 pkt 2 i 3 UoFZO, z jednej strony w przepisach tych wskazuje się, że dotacja na kształcenie specjalne na dziecko w niepublicznym przedszkolu może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego (w tym na realizację  zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego), z drugiej zaś dopuszczalne są z tej dotacji (w rozumieniu wypłacenia przedszkolu jednej dotacji) wydatki na realizację innych zadań, w wysokości niezbędnej dla realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W praktyce więc przyjmuje się, że część dotacji naliczona jak na zdrowe dziecko może być wydatkowana na inne koszty niż na kształcenie specjalne (w tym związane z realizowaniem podstawy programowej, wynagrodzenia pracowników obsługi, wykonujących zadania na rzecz uczniów – art. 35 ust. 1 UoFZO), a część dotacji naliczona z tytułu posiadania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na realizację zadań (w tym zaleceń z orzeczenia) związanych z kształceniem specjalnym. Z kolei odrębna dotacja na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka nie powinna być wydatkowana przez niepubliczne przedszkole na inne zadania niż organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej (art. 15 UoFZO).

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII FINANSE I DOTACJE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych