PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

27.08.2019ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Prowadzę niepubliczną policealną szkołę z uprawnieniami szkoły publicznej. Prowadzimy kształcenie m.in. w zawodzie technik weterynarii. Od 1.09.2019 r. kształcenie w tym zawodzie może odbywać się wyłącznie w technikach i w ramach KKZ-u. W statucie mam zapis, iż możemy prowadzić KKZ-y we wszystkich zawodach w których prowadzimy kształcenie (obecnie mamy wszystkie semestry technika weterynarii poza pierwszym, który chcemy rozpocząć w formie KKZ-u ). Zapytałam w wydziale edukacji, czy mogę prowadzić KKZ w zawodzie technik weterynarii, i uzyskałam informację, że nie. Poinformowano mnie, że jedyne rozwiązanie, które umożliwi mi prowadzenie KKZ-u w tym zawodzie, to założenie niepublicznego centrum kształcenia ustawicznego i praktycznego, które będzie prowadzić ów KKZ. Czy mogę prowadzić KKZ w ramach szkoły policealnej, czy też rzeczywiście powinnam założyć Niepubliczne Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego? Z uwagi na to, że szkoły niepubliczne bez uprawnień szkół publicznych wkrótce mają w ogóle przestać istnieć, czy założenie takiego Centrum jest w ogóle możliwe? A może takie Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego nie jest traktowane jako szkoła?

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019 r., poz. 316), zawody szkolnictwa branżowego są określone w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, która stanowi usystematyzowany układ tabelaryczny obejmujący typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie, w tym szkołę policealną o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku (SP); typ szkoły ponadpodstawowej, w którym może odbywać się kształcenie w danym zawodzie w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia oznaczono znakiem "X", a w przypadku szkoły policealnej wskazano cyfrą arabską długość okresu kształcenia w latach. Technik weterynarii z tabeli w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia nie zawiera ww. oznaczenia jako zawód nauczany od dnia 1.09.2019 r. w szkole policealnej, natomiast może być prowadzony w ramach KKZ. Z kolei art. 117 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. w brzmieniu od 1 września 2019 r. stanowi, że kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła. Stanowisko wydziału edukacji jest więc prawidłowe, ponieważ skoro szkoła policealna od roku szkolnego 2019/2020 nie rozpoczyna kształcenia w zawodzie technik weterynarii, to nie może również prowadzić KKZ w tym zawodzie. Natomiast na podstawie art. 117 ust. 2 pkt 2 PO w brzmieniu od 1 września 2019 r., KKZ mogą również prowadzić publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego. Ponieważ nie ma co do nich ograniczenia dotyczącego zawodów, jedna z takich niepublicznych placówek może prowadzić KKZ w zawodzie technik weterynarii. Placówka kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego są dwiema odrębnymi placówkami oświatowymi, ponieważ nie są wymienione w art. 2 pkt 2 w zw. z art. 18 PO jako szkoły, tylko w art. 2 pkt 4 PO. Takie placówki mogą funkcjonować jako niepubliczne, co wprost wynika z art. 117 ust. 2 pkt 2 PO. Od dnia 1 września 2019 r. system oświaty nie przewiduje istnienia placówki typu „centrum kształcenia ustawicznego i praktycznego”, ponieważ nastąpi zmiana terminologii z dotychczasowego centrum kształcenia praktycznego na centrum kształcenia zawodowego.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
19.02.2025
Dzień dobry, uprzejmie proszę o poradę, jakie kroki powinien poczynić dyrektor szkoły w następującej sytuacji: w piątek, w bardzo późnych godzinach wieczornych, wychowawca kl. 3 otrzymał wiadomość od rodzica ucznia o tym, że kilkoro dzieci na grupie whatsApp pisze bardzo wulgarne słownictwo, a także umieścili wpis o treści: "xxx (imię chłopca) to debil". Jedna z mam wysłała screena wiadomości do mamy chłopca o takim imieniu, który nie jest uczestnikiem grupy. Mama chłopca skontaktowała się z prawnikiem i zamierza powiadomić prokuraturę oraz kuratorium w sprawie o hejt na jej synu oraz o cyberprzemoc; rodziców określa mianem: patologia wychowania. Rodzice chłopców, którzy pisali na grupie próbowali skontaktować się z mamą chłopca i wyjaśnić, że nie chodziło o jej syna, jednak mama nie przyjęła propozycji spotkania. Nadmienię, że sytuacja ma miejsce podczas ferii zimowych. Spotkałam się z rodzicami chłopców, którzy byli uczestnikami grupy, poinformowałam ich, że whatsapp jest dozwolony od 13 lat i powinny być określone jasne zasady korzystania. Zwróciłam uwagę na słownictwo. Rodzice przyznali, że to nie powinno mieć miejsca i rozmawiali z dziećmi na ten temat; są otwarci na współpracę. Przeprowadziłam również rozmowę telefoniczną z mamą chłopca proponując spotkanie wszystkich rodziców w celu przypomnienia zasad panujących w grupie, wzajemnego szacunku, konsekwencji stosowania obraźliwych zwrotów itp. Zaproponowałam również wsparcie psychologa oraz przeprowadzenie przez pedagoga warsztatów, ale to dopiero po powrocie do szkoły, czyli za dwa tygodnie. Mama stwierdziła, że to jej nie satysfakcjonuje, domaga się zagrożenia rodzicom skreślenia z listy uczniów za demoralizację jej syna i za hejt. Poinformowała, że będzie również monitorować, czy szkoła postępuje zgodnie z procedurami. Czy ten rodzic ma prawo żądać od dyrektora informowania o podjętych przez niego działaniach? Proszę o informację, jak daleko w tej kwestii powinien ingerować dyrektor, jeśli sprawa toczyła się w czasie wolnym od zajęć i na prywatnej grupie. Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach stosowania niewłaściwego słownictwa, obrażania, cyberprzemocy itp. Jednakże opisana sytuacja była jednorazowa i nie dotyczyła chłopca bezpośrednio. Czy Z góry dziękuję za pomoc w tej kwestii.
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych