PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

15.01.2020ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Do punktu przedszkolnego, do którego uczęszczają wyłącznie dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszcza dziecko (lat 6) z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm. W orzeczeniu nie ma informacji o niepełnosprawności intelektualnej dziecka, mimo że jego stan funkcjonalny wyraźnie na to wskazuje. Dziecko ma tak duże problemy emocjonalne i społeczne, że nie ma możliwości spełnienia wymagań rocznego przygotowania przedszkolnego. Czy placówka może wystawić rodzicom dziecka oświadczenie, że ze względu na wyżej wymienione problemy nie może zrealizować rocznego przygotowania przedszkolnego? Czy są jakieś konsekwencje prawne takiego oświadczenia? Czy istnieją przepisy regulujące takie sytuacje? (Dziecko nie ma niepełnosprawności intelektualnej, a nie jest w stanie zrealizować rocznego przygotowania przedszkolnego ze względu na swój stan funkcjonowania).

Nie ma formalnej możliwości wymuszenia na rodzicach dziecka dostarczenia orzeczenia, które potwierdzałoby podejrzenia pracowników przedszkola. Należy zauważyć, że zgodnie z § 5 rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743) zespoły orzekające w poradniach wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia.

Jeżeli zatem pracownicy przedszkola podejrzewają, że orzeczenie nie w pełni diagnozuje dziecko, nie mają możliwości samodzielnego występowania do poradni o sporządzenie odpowiedniej opinii lub orzeczenia. Zawsze z takim wnioskiem muszą wystąpić rodzice, przedszkole może więc jedynie zgłaszać rodzicom potrzebę dodatkowej diagnozy.

Takie regulacje pociągają za sobą tę konsekwencję, iż nie istnieje podstawa prawna do wydania oświadczenia o niemożności zrealizowania przygotowania przedszkolnego. Przygotowanie to zawsze będzie zrealizowane, w różnym jedynie stopniu, a ewentualne problemy dziecka mogą znaleźć odzwierciedlenie wyłącznie w diagnozie przedszkolnej.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych