PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

01.03.2019INNE
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Kuratorium podważyło możliwość prowadzenia przez mojego pracownika zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu. Pracownik posiada wykształcenie: 1) licencjat – pedagogika: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna 2) trzysemestralne podyplomowe – przygotowanie pedagogiczne 3) trzysemestralne podyplomowe – edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika). Pracownik prowadzi zajęcia z dziećmi z orzeczeniem: 1) afazja, 2) dysplazja mózgowa.

Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych należy przede wszystkim do zadań terapeuty pedagogicznego – § 26 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591. Czyli kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć posiada głównie osoba z ukończonymi studiami w zakresie terapii pedagogicznej lub studiami na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola i studia I stopnia, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie terapii pedagogicznej – § 22 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz. U. z 2017 r., poz. 1575. Nauczyciel z kwalifikacjami przedstawionymi w pytaniu mógłby prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne pod warunkiem, że na studiach wyższych zrealizował zajęcia w tym zakresie oraz potwierdzają to wpisy w indeksie lub na dyplomie – § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. Takich uprawnień nie dają studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII INNE
13.07.2023
Realizuję w placówce niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) Wczesne Wspomaganie Rozwoju. Większość podopiecznych realizuje 4 godziny terapii w miesiącu. Na każdą godzinę składa się 45 min terapii i w zależności od potrzeb, pozostały czas specjalista wykorzystuje na sporządzenie dokumentacji, rozmowę z rodzicem lub przygotowanie do terapii. Każdą zrealizowaną terapię rejestrujemy w dzienniku elektronicznym w wymiarze 45 min, ponieważ dziennik jest również narzędziem do przygotowania grafików poszczególnych specjalistów. W naszej placówce stworzyliśmy gabinet, w którym specjaliści mają odpowiednie warunki do pracy przy komputerze, dlatego też w sali terapeutycznej nie wykonują pracy biurowo-formalnej czy planu terapii. Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego zwrócił się do mnie z pismem, w którym prosi o szczegółowy opis organizacji WWR wraz z dołączeniem dokumentacji potwierdzającej ilość zrealizowanych godzin terapii. Wraz z odp. dostarczyłam wydruk z dziennika, w którym jest zarejestrowana każda terapia z podaniem daty, godziny rozpoczęcia i zakończenia terapii. Zgodnie ze stanem faktycznym z dziennika wynika, że terapia trwa 45 min. Wobec czego Wydział Edukacji zwrócił się do mnie z kolejnym pismem, tym razem wzywającym do wyjaśnienia, dlaczego terapia trwa 45 min a nie 60 min. Wobec powyższego proszę o interpretację § 6: „Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu”. Czy organizuję zajęcia prawidłowo? Czy jednak terapia powinny trwać 60 min, a uzupełnianie dokumentacji, rozmowa z rodzicami, przekazywanie zaleceń, często w formie pisemnej i przygotowanie do terapii należy planować po zrealizowaniu 60 min terapii?
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych