PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

11.02.2019ZAKŁADANIE PLACÓWKI
Chcemy utworzyć szkołę specjalną, gdzie należy złożyć dokumenty o wpis: w Urzędzie Miasta czy w Powiecie? Co należy złożyć do kuratorium, aby uzyskać opinie?

Na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm., osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Zgodnie z art. 8 ust. 16 PO zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadpodstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi należy do zadań własnych powiatu. W związku z tym wniosek o wpisanie do ewidencji niepublicznej szkoły specjalnej podstawowej lub ponadpodstawowej należy złożyć w urzędzie powiatu. W przypadku szkoły, która ma posiadać uprawnienia szkoły publicznej od rozpoczęcia działalności, do wniosku o wpis do ewidencji należy załączyć pozytywną opinię kuratora oświaty – art. 168 ust. 6 lit. a PO. W literaturze podkreśla się, że kurator oświaty wydaje opinię na podstawie przedstawionego kuratorowi oświaty statutu, planów nauczania, zestawu proponowanych programów nauczania, a także dokumentacji dotyczącej kwalifikacji nauczycieli oraz bazy materialnej (red. Pilich Mateusz, Komentarz do ustawy Prawo oświatowe, [w:] Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz, WKP 2018).

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZAKŁADANIE PLACÓWKI
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych