DODATKOWO

Z dniem 3 września 2014 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania, a wprowadzone przez nie regulacje znacznie ułatwiają i ograniczają dokumentowanie działań przedszkoli i szkół w tym obszarze.
Autonomia przedszkoli niepublicznych wyraża się między innymi kompetencją do samodzielnego określenia sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Wszystkie przyjęte przez nie rozwiązania mogą być autorskie i nie muszą się pokrywać z rozwiązaniami określonymi w rozporządzeniu w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania ustalonej dla przedszkoli publicznych[1]. Na ogół jednak rozwiązania te są takie same lub zbliżone do tych, jakie stosują przedszkola publiczne. O rodzajach obowiązującej w danym przedszkolu niepublicznym dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki decyduje osoba prowadząca przedszkole, określając je w statucie przedszkola.
Z kolei szkoły niepubliczne posiadające uprawnienia szkoły publicznej są zobowiązane – na mocy przepisu art. 82 ust. 2 pkt 6 ustawy o systemie oświaty[2] – do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 tej ustawy, w tym do prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania ustalonej dla szkół publicznych.
Dziennik zajęć przedszkola
Do dokumentowania przebiegu pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola niepubliczne używają gotowych wzorów dzienników zajęć, jakie proponuje rynek wydawniczy. Dziennik zajęć przedszkola prowadzi się osobno dla każdego oddziału. Stanowi on podstawowy rodzaj dokumentacji, w którym znajduje swoje odzwierciedlenie realizowana w ciągu roku szkolnego praca wychowawczo-opiekuńcza i dydaktyczna przedszkola.
O sposobie prowadzenia dziennika, określeniu obowiązkowych zapisów, w tym sposobu dokonywania zapisów tematów w dzienniku zajęć oraz ich formie decyduje dyrektor przedszkola (np. w instrukcji prowadzenia i postępowania z dokumentacją przebiegu nauczania, wychowania i opieki).
W przedszkolu szczególne znaczenie ma określenie sposobu dokonywania zapisów tematów w dzienniku zajęć przedszkola z uwagi na podstawową normę prawną dla przedszkoli niepublicznych, jaką jest obowiązek realizowania programów uwzględniających podstawę programową wychowania przedszkolnego. Sposób ten zależeć będzie między innymi od zaleceń zawartych w podstawie programowej, ramowego rozkładu dnia i planów pracy. Podstawę do dokonywania zapisów w dzienniku zajęć stanowi ramowy rozkład dnia, który jest ważnym dokumentem regulującym funkcjonowanie placówki, m.in. wyznaczającym czas poszczególnych czynności podejmowanych przez nauczyciela podczas pracy z dziećmi (musi on być zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego). Ponieważ dla każdego nauczyciela ważnym dokumentem jest plan miesięczny, jego realizacja musi mieć odzwierciedlenie w zapisach dziennych. Zasadą jest, że wpisy w dzienniku zajęć przedszkola mają zawierać informację, jakie treści podstawy programowej zostały zrealizowane w danym dniu.
Obowiązek dokumentowania przez przedszkole niepubliczne działalności wychowawczej i opiekuńczej w danym roku szkolnym, w sposób ustalony przepisami rozporządzenia w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania, pojawia się w przypadku prowadzenia przez nie zadania publicznego w zakresie wychowania przedszkolnego. Przystępując do otwartego konkursu ofert ogłaszanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na podstawie art. 90 ust. 1e ustawy o systemie oświaty, osoba prowadząca przedszkole niepubliczne składa zobowiązanie do przestrzegania warunków określonych w art. 90 ust. 1b tej ustawy, w tym do prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustalonej dla przedszkoli publicznych.
W dzienniku zajęć przedszkola powinny się znaleźć następujące informacje: ▪ nazwiska i imiona dzieci – w porządku alfabetycznym, ▪ daty i miejsca urodzenia dzieci, ▪ adresy zamieszkania dzieci, ▪ nazwiska i imiona rodziców, ▪ adresy zamieszkania rodziców – tylko w przypadku, jeżeli są różne od miejsca zamieszkania dziecka, ▪ adres poczty elektronicznej rodziców – jeżeli je posiadają, ▪ numery telefonów rodziców – jeżeli je posiadają, ▪ tematy przeprowadzonych zajęć, ▪ obecność dzieci na zajęciach – należy ją odnotować w danym dniu, ▪ godziny przyprowadzania i odbierania dziecka. |
Przeprowadzenie zajęć nauczyciel powinien potwierdzić podpisem.
Uwaga! W przypadku prowadzenia dziennika elektronicznego wpisanie przez nauczyciela tematu zajęć jest równoznaczne z potwierdzeniem przez niego przeprowadzenia tych zajęć.
[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej działalności (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania.
[2] Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o systemie oświaty.