PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ

17.11.2014Inne

DODATKOWO

Jakie informacje wpisywać do dziennika w szkole i przedszkolu niepublicznym?

Z dniem 3 września 2014 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania, a wprowadzone przez nie regulacje znacznie ułatwiają i ograniczają dokumentowanie działań przedszkoli i szkół w tym obszarze. 

Autonomia przedszkoli niepublicznych wyraża się między innymi kompetencją do samodzielnego określenia sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Wszystkie przyjęte przez nie rozwiązania mogą być autorskie i nie muszą się pokrywać z rozwiązaniami określonymi w rozporządzeniu w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania ustalonej dla przedszkoli publicznych[1]. Na ogół jednak rozwiązania te są takie same lub zbliżone do tych, jakie stosują przedszkola publiczne. O rodzajach obowiązującej w danym przedszkolu niepublicznym dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki decyduje osoba prowadząca przedszkole, określając je w statucie przedszkola.

Z kolei szkoły niepubliczne posiadające uprawnienia szkoły publicznej są zobowiązane – na mocy przepisu art. 82 ust. 2 pkt 6 ustawy o systemie oświaty[2] – do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 tej ustawy, w tym do prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania ustalonej dla szkół publicznych.

Dziennik zajęć przedszkola

Do dokumentowania przebiegu pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola niepubliczne używają gotowych wzorów dzienników zajęć, jakie proponuje rynek wydawniczy. Dziennik zajęć przedszkola prowadzi się osobno dla każdego oddziału. Stanowi on podstawowy rodzaj dokumentacji, w którym znajduje swoje odzwierciedlenie realizowana w ciągu roku szkolnego praca wychowawczo-opiekuńcza i dydaktyczna przedszkola.

O sposobie prowadzenia dziennika, określeniu obowiązkowych zapisów, w tym sposobu dokonywania zapisów tematów w dzienniku zajęć oraz ich formie decyduje dyrektor przedszkola (np. w instrukcji prowadzenia i postępowania z dokumentacją przebiegu nauczania, wychowania i opieki).

W przedszkolu szczególne znaczenie ma określenie sposobu dokonywania zapisów tematów w dzienniku zajęć przedszkola z uwagi na podstawową normę prawną dla przedszkoli niepublicznych, jaką jest obowiązek realizowania programów uwzględniających podstawę programową wychowania przedszkolnego. Sposób ten zależeć będzie między innymi od zaleceń zawartych w podstawie programowej, ramowego rozkładu dnia i planów pracy. Podstawę do dokonywania zapisów w dzienniku zajęć stanowi ramowy rozkład dnia, który jest ważnym dokumentem regulującym funkcjonowanie placówki, m.in. wyznaczającym czas poszczególnych czynności podejmowanych przez nauczyciela podczas pracy z dziećmi (musi on być zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego). Ponieważ dla każdego nauczyciela ważnym dokumentem jest plan miesięczny, jego realizacja musi mieć odzwierciedlenie w zapisach dziennych. Zasadą jest, że wpisy w dzienniku zajęć przedszkola mają zawierać informację, jakie treści podstawy programowej zostały zrealizowane w danym dniu.

Obowiązek dokumentowania przez przedszkole niepubliczne działalności wychowawczej i opiekuńczej w danym roku szkolnym, w sposób ustalony przepisami rozporządzenia w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania, pojawia się w przypadku prowadzenia przez nie zadania publicznego w zakresie wychowania przedszkolnego. Przystępując do otwartego konkursu ofert ogłaszanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na podstawie art. 90 ust. 1e ustawy o systemie oświaty, osoba prowadząca przedszkole niepubliczne składa zobowiązanie do przestrzegania warunków określonych w art. 90 ust. 1b tej ustawy, w tym do prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustalonej dla przedszkoli publicznych.

W dzienniku zajęć przedszkola powinny się znaleźć następujące informacje:

▪ nazwiska i imiona dzieci – w porządku alfabetycznym,

▪ daty i miejsca urodzenia dzieci,

▪ adresy zamieszkania dzieci,

▪ nazwiska i imiona rodziców,

▪ adresy zamieszkania rodziców – tylko w przypadku, jeżeli są różne od miejsca zamieszkania dziecka,

▪ adres poczty elektronicznej rodziców – jeżeli je posiadają,

▪ numery telefonów rodziców – jeżeli je posiadają,

▪ tematy przeprowadzonych zajęć,

▪ obecność dzieci na zajęciach – należy ją odnotować w danym dniu,

▪ godziny przyprowadzania i odbierania dziecka.

Przeprowadzenie zajęć nauczyciel powinien potwierdzić podpisem.

Uwaga! W przypadku prowadzenia dziennika elektronicznego wpisanie przez nauczyciela tematu zajęć jest równoznaczne z potwierdzeniem przez niego przeprowadzenia tych zajęć.

 

[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej działalności (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania.

[2] Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o systemie oświaty.

Z dalszej części artykułu dowiecie
się Państwo m.in.:
  • Jakie informacje wpisywać do dziennika lekcyjnego w szkole, w tym szkole dla dorosłych ? 
Autor:
Maria Pecyna
Aby przejść do dalszęj części artykułu:Zaloguj się lub Uzyskaj dostęp
PRZECZYTAJ TAKŻE
11.03.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Dyrektor najemcą
04.03.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Organy statutowe w placówkach niepublicznych
18.02.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Statut placówki niepublicznej
18.02.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Status słuchacza szkoły dla dorosłych
18.02.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Współpraca zagraniczna
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych