PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ

02.09.2016Inne

DODATKOWO

Sytuacja przedszkoli niepublicznych w obecnej sytuacji demograficznej

Według informacji GUS trendy zjawisk demograficznych w 2015 r. nie odbiegały od obserwowanych w ostatnich latach. Zgodnie z danymi statystycznymi liczba ludności Polski w końcu 2015 r. wyniosła niespełna 38,5 mln osób i była mniejsza niż rok wcześniej. W 2015 r. odnotowano ok. 372 tys. urodzeń żywych oraz ok. 388 tys. zgonów. Zgodnie z tym szacunkiem różnica między liczbą urodzeń żywych i zgonów ogółem była ujemna, co oznacza, że w 2015 r. wystąpił ubytek naturalny – przyrost naturalny w naszym kraju wyniósł -0,7. Dla porównania, w 1980 r. przyrost naturalny wynosił 9,6%, w 1990 r. 4,1%, w 2000 r. -0,3, zaś w 2010 r. -0,9. Oznacza to, że na przestrzeni ponad trzydziestu lat przyrost naturalny systematycznie się zmniejszał, a od 2000 r. mamy wskaźnik ujemny.

Ogólna liczba ludności kraju jest kształtowana poprzez ruch naturalny i migracje zagraniczne. W 2014 r. przyrost naturalny był dodatni. GUS podaje, że liczba urodzeń była większa od liczby zgonów o prawie 4 tys. Pomimo to Polaków ubyło, ponieważ zmniejszenie się liczby ludności było spowodowane ujemnym saldem definitywnych migracji zagranicznych (na pobyt stały). Są jednak województwa, w których wzrasta liczba ludności. Należą do nich: mazowieckie, pomorskie, małopolskie i wielkopolskie. Wzrost ludności w tych województwach ma zapewne związek z napływem większej liczby ludzi młodych do największych miast w tych regionach, takich jak: Warszawa, Gdańsk, Kraków, Poznań. Są jednak regiony, w których liczba ludności maleje. Województwa, w których liczba ludności maleje najszybciej, to: świętokrzyskie, lubelskie, opolskie i łódzkie. Wiąże się to z emigracją spowodowaną upadkiem przemysłu, np. włókienniczego w Łodzi, czy modernizacją rolnictwa w pozostałych województwach.

 

Jak sytuacja demograficzna przekłada się na rynek oświatowy?

Nasza branża bazuje na dzieciach, każdy spadek ich liczebności odbija się niekorzystnie, w szczególności na rynku oświaty niepublicznej.

W roku szkolnym 2015/2016 zmiany obserwowane w zakresie liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym i w szkołach podstawowych były m.in. efektem wdrażania obowiązku szkolnego wobec sześciolatków. Według danych GUS, w roku szkolnym 2015/2016 wychowaniem przedszkolnym objętych było 1,1 mln dzieci, tj. o 7,8% mniej niż w roku poprzednim. Edukacja przedszkolna realizowana była w 21,1 tys. placówkach wychowania przedszkolnego, z czego 27,9% to placówki niepubliczne, czyli niespełna jedna trzecia rynku przedszkolnego należy do oświaty niepublicznej. Liczba przedszkoli wynosi 11,3 tys. (tj. 53,6% placówek wychowania przedszkolnego ogółem), oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych – 7,9 tys. (tj. 37,2%), punktów przedszkolnych – 1,8 tys., a zespołów wychowania przedszkolnego – 0,1 tys. W stosunku do roku szkolnego 2014/2015 liczba placówek ogółem spadła o 2,4%, na co wpłynęło ograniczenie liczby oddziałów przedszkolnych przy szkołach – o 8,7%, przy wzroście liczby przedszkoli – o 3,7%. Wzrost liczby przedszkoli nastąpił głównie poprzez przekształcenie oddziałów przedszkolnych w szkołach w przedszkola, natomiast raczej nie wzrosła liczba przedszkoli niepublicznych, ponieważ wyraźnie odczuwalny jest brak dzieci, a także duża mobilizacja samorządów w tworzeniu dodatkowych miejsc wychowania przedszkolnego w istniejących już przedszkolach i szkołach podstawowych. Głównym powodem tej determinacji samorządów było przeciwdziałanie zwolnieniom nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, dla których zabrakło uczniów w związku z decyzją pozostawienia sześciolatków w przedszkolach.

Ponadto ministerstwo obliguje gminy do zapewnienia miejsc w przedszkolu każdemu dziecku, które się zgłosi, oprócz trzylatków, które nabywają prawo do powszechnej edukacji dopiero od września 2017 r. 

Z dalszej części artykułu dowiecie
się Państwo m.in.:
  • Czy przyjęcie praw publicznych przez przedszkole niepubliczne to szansa na przetrwanie? Jak sobie poradzić w tych niezbyt sprzyjających warunkach?
Wiesława Mądrowska
Autor:
Wiesława Mądrowska

Dyrektor Przedszkola Rodzinnego Mądrowscy w Kołobrzegu oraz redaktor Prowadząca czasopisma „Doradca Dyrektora Przedszkola”.

Aby przejść do dalszęj części artykułu:Zaloguj się lub Uzyskaj dostęp
PRZECZYTAJ TAKŻE
11.03.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Dyrektor najemcą
04.03.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Organy statutowe w placówkach niepublicznych
18.02.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Statut placówki niepublicznej
18.02.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Status słuchacza szkoły dla dorosłych
18.02.2014
ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Współpraca zagraniczna
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych