PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

05.02.2022NADZÓR PEDAGOGICZNY
Czy osoba, która: uzyskała tytuł magistra pedagogiki w specjalności: edukacja europejska, ukończyła studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki, ukończyła studia podyplomowe w zakresie wspierania rozwoju i edukacja osób ze spektrum autyzmu, ukończyła studia podyplomowe z integracji sensorycznej, obecnie jest w trakcie studiów podyplomowych z przygotowania pedagogicznego, ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych lub specjalistycznych w ramach kształcenia specjalnego z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia wydane ze względu na: autyzm lub niepełnosprawność sprzężoną: intelektualnie w stopniu umiarkowanym oraz niepełnosprawność ruchową. Czy w tym przypadku ma zastosowanie § 4 pkt 1 c) w zw. z § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 1575).  Sytuacja dotyczy zatrudnienia w innej formy wychowania przedszkolnego (punkt przedszkolny), do którego uczęszczają wyłącznie dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Na podstawie § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i 4, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3. Przepis § 15 ust. 3 określa kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach i placówkach, o których mowa w ust. 2, ale również na podstawie odwołania z § 23 kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Zajęcia te może prowadzić osoba, która

  1. ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o których mowa w § 3–6, 
  2. posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.

Do oceny, czy nauczyciel posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, trzeba zastosować przepis art. § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia. Podstawową zasadą wynikającą z ww. przepisów jest posiadanie kwalifikacji przez nauczyciela prowadzącego np. zajęcia rewalidacyjne z odpowiedniego zakresu pedagogiki specjalnej. W zakresie posiadanych studiów podyplomowych osoba, o której mowa w pytaniu, posiada kwalifikacje do prowadzenia przedmiotowych zajęć.

DODATKOWO

Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych