PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

05.02.2022NADZÓR PEDAGOGICZNY
Czy osoba, która ukończyła studia licencjackie na kierunku resocjalizacja i profilaktyka społeczna (w suplemencie zaznaczono zdobycie przygotowania pedagogicznego) oraz magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną (rok ukończenia: 2016; w suplemencie do dyplomu zaznaczono kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku nauczyciel-pedagog oraz pedagog-terapeuta w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych […]), ma uprawnienia do prowadzenia „innych zajęć o charakterze terapeutycznych”, tj. terapii indywidualnej oraz zajęć grupowych terapeutycznych z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?

Na podstawie §  6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie m.in. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Zgodnie z § 17 ww. rozporządzenia zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Na podstawie § 27 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności prowadzenie innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Kwalifikacje nauczycieli zatrudnianych w przedszkolach, szkołach i placówkach określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289). Stosownie do § 22 ww. rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3, § 4 i § 15–17, posiada osoba, która ukończyła: 

1) studia w zakresie terapii pedagogicznej, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne,

2) studia na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, i studia pierwszego stopnia, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie terapii pedagogicznej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.

Należy uznać, że skoro nauczyciel ukończył studia o kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną, to ukończył studia z zakresu terapii pedagogicznej.

DODATKOWO

Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych